Fonkelnieuw Techlab laat jongere moderne techniek ervaren
Sterk Techniek Onderwijs (STO) is een initiatief van de overheid legt
Bakker uit. “Het doel is om meer leerlingen in de techniek te krijgen.
Er is een groot tekort aan technische vakmensen. Bedrijven zien het
aanbod van goed geschoolde arbeiders teruglopen. Daarom gaan jongeren
kennismaken met techniek, het liefst zo vroeg mogelijk. En wij willen ze
daar graag bij helpen.
Concreet betekent het dat Bakker in de afgelopen maanden veel met
basisscholen om de tafel zat. De school biedt aan groep 7 en 8 lessen
techniek. De kinderen komen naar het Techlab in IJsselmuiden. Daar
werken ze met een lasersnijder, programmeren een zorgrobot en laten een
drone vliegen.
VR-bril
Bij hun schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs werken de
leerlingen van alle niveaus eveneens in het goed geoutilleerde Techlab.
“Nog meer dan vroeger wordt er een beroep gedaan op digitale kennis en
creativiteit. Ook het bedienen van allerhande machines is niet meer
alleen weggelegd voor hoogopgeleiden. Bovendien heb je bij veel vakken
profijt van het Techlab. Met een VR-bril zie je het Himalayagebergte van
dichtbij. Met biologie kun je om een levensgroot model van een hart
lopen. En denk je eens in hoe het is om door een middeleeuwse stad te
lopen? Met moderne techniek maak je zoveel mogelijk.”
Ook creatieve vakken maken gebruik van het Techlab. Waar vroeger met
potlood en papier gewerkt werd, zijn leerlingen nu met de computer aan
het ontwerpen. De digitale tekening kunnen ze afdrukken op een eigen
beker. Bakker laat mooie voorbeelden zien van de creativiteit van
leerlingen en legt uit dat dit ook een les economie is. Want hoe zit het
met de kostprijs van een zelfgemaakte beker? En hoeveel moet je er
verkopen voordat je winst maakt?
Bakker is er beducht voor om het Techlab te zien als iets wat bij een
apart vak hoort. “Wij proberen het te integreren in alle vakken. Bij
sommige lessen werken de leerlingen afwisselend in het lokaal of stappen
ze even het Techlab binnen, mooi toch, dat het zo kan?”
Bedrijfsleven
Als een leerling van school komt, weet hij hoe hij de machines moet bedienen die bij zijn werk horen. Daarom is de samenwerking met het bedrijfsleven erg belangrijk, signaleert Bakker. “Het is goed dat we uren vrijmaken voor onze docenten om ze bij te scholen, soms bij de bedrijven zelf. Die stellen hun eigen kennis beschikbaar, voor zowel docenten als leerlingen. Zo ontstaat er meer contact tussen school en bedrijf, dat komt de leerlingen ten goede. ”
Meiden
De toekomst ziet de energieke locatiemanager dan ook met vertrouwen
tegemoet. “We zijn bezig om een mooi programma uit te rollen voor de
HAVO en het VWO. Daarin verwerken we, naast het aanleren van
vaardigheden, zaken als procesmatig en probleemoplossend denken.”
Techniek is echt niet alleen voor de jongens, zegt Bakker terwijl hij
naar de zorgrobot wijst. “Ooit was dat wel het beeld. Maar door het
Techlab verandert dat idee. Technische ontwikkelingen is in elk
beroepsgroep belangrijk. Neem nou deze zorgrobot. Die kan de verpleging
verschillende dingen uit handen nemen. Maar je moet wel weten hoe je hem
programmeert. En denk ook eens aan de techniek rondom een IC-bed. De
relevantie van techniek is helder. Steeds meer meiden kiezen gelukkig
een technisch beroep.”